Projectleider (implementatie Management Dashboard Bedrijfsvoering en doorontwikkeling zaaktype inrichting voor Juridische Zaken)
-
Provincie
Utrecht
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Utrecht is FlexIntens op zoek naar een Projectleider (implementatie Management Dashboard Bedrijfsvoering en doorontwikkeling zaaktype inrichting voor Juridische Zaken) voor 26 tot 32 uur per week.
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Als projectleider ben je verantwoordelijk voor de oplevering van twee strategische projecten binnen Juridische Zaken en Concern Control die beiden binnen het domein Bedrijfsvoering en Bestuur vallen.
De afdeling Juridische Zaken binnen het domein Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het tijdig en juist afhandelen van bezwaar- en beroepschriften, behandelen van verzoeken op grond van de Wet open overheid, schademeldingen en juridische adviesvraagstukken. Voor het ondersteunen van deze processen maakt de afdeling gebruik van een zaaksysteem. Dit zaaksysteem wordt op dit moment vervangen. Alle processen worden in het nieuwe systeem ingericht. Juridische Zaken wil de huidige voorziening optimaliseren met een betere inrichting waarin de ambities gerealiseerd kunnen worden.
De afdeling Concern Control speelt een centrale rol in het ondersteunen van de besluitvorming en sturing binnen de gemeentelijke organisatie. Deze afdeling adviseert en controleert op het gebied van financiën, risico’s en prestaties en zorgt ervoor dat het management beschikt over betrouwbare en tijdige managementinformatie. In opdracht van Concern Control draag je bij aan de verdere professionalisering van sturingsinformatie door de realisatie van een managementdashboard voor Bedrijfsvoering data (in eerste instantie HR en financiële data). Het doel is om leidinggevenden en adviseurs binnen de organisatie te voorzien van actuele, toegankelijke en uniforme managementinformatie.
In 2024 zijn de eerste stappen gezet m.b.t. de inrichting van dit dashboard. In 2025 willen we het dashboard verrijken/uitbreiden en overdragen naar beheer. In je rol als projectleider ben je verantwoordelijk voor het opstellen van de roadmap en de implementatie.
Voor beide opdrachten geldt: Je stelt een gedegen projectplan op met een duidelijke scope, planning, inrichting en benodigde middelen. Je richt een projectorganisatie in die de juiste expertise inzet op het gebied van juridische processen, ICT, en managementinformatie. Je zorgt voor een adequate aansturing en bezetting van het projectteam, waarbij je rekening houdt met verschillende fasen en disciplines gedurende de projectlooptijd. In de afrondende fase van dit traject draag je tevens zorg voor het inrichten van het beheer van de betreffende (zaak)systemen.
Je taken zijn:
- Je herijkt het plan van aanpak met benodigde middelen en tijd met betrekking tot het project en richt de projectorganisatie in. Je stelt voorstellen, ontwerpen e.d. met betrekking tot het projecten op.
- Je komt met opdrachtgever/projectgroep het beoogd projectresultaat overeen.
- Je stemt af bij de implementatie van projecten met betrokken partijen en stakeholders.
- Je realiseert de uitvoering van het projectplan, en draagt zorg voor periodieke rapportages over voortgang, uitputting van middelen en beslismomenten aan beide opdrachtgevers.
- Je managet de verwachtingen van alle betrokken stakeholders.
- Je bewaakt en bevordert de samenhang tussen verschillende met elkaar verbonden ICT toepassingen die van belang zijn binnen jouw werkveld.
- Je coördineert alle projectwerkzaamheden rondom ICT/IPM/Juridische Zaken en Concern Control.
- Je bewaakt de continuïteit van de toegepaste techniek die voorwaardelijk is om resultaten te behalen.
- Je bent opdrachtgever voor de uitvoering van (technische) werkzaamheden.
- Je monitort de voortgang en stemt af met je opdrachtgevers voor het mogelijk bijsturen van de activiteiten of anders prioriteren. Je communiceert tijdig met alle stakeholders.
- Je bent (na de realisatiefase) verantwoordelijk voor het inrichten van de beheerorganisatie.
Jij hebt:
Je beschikt over uitstekende projectmanagementvaardigheden en beheerst verschillende stijlen en methodieken waaronder de klassieke waterval methode en de Agile/Scrum aanpak. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je hebt het talent om te enthousiasmeren en om de boodschap duidelijk en helder over te brengen. Je weet door goed te luisteren wat de klant daadwerkelijk nodig heeft en bent in staat een brug te slaan tussen business en IT.
- Je beschikt over een afgeronde HBO/WO-opleiding, bij voorkeur master of information management, bedrijfskunde, informatica of vergelijkbare opleiding;
- Je hebt ervaring met de implementatie van suites;
- Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van projectmanagement en het aansturen van projectteams;
- Je hebt ervaring met verandermanagement, zoals de inbedding van nieuwe systemen, processen en werkwijze;
- Je hebt aantoonbare ervaring met het oplossen van complexe informatievraagstukken en de inzet van moderne technologische oplossingen;
- Je beschikt over een goed politiek- bestuurlijk inzicht;
- Je neemt initiatief, bent analytisch, overziet complexe situaties, onderkent problemen en pakt deze systematisch aan, met oog voor de consequenties en verschillende belangen;
- Je toont ondernemerschap en leiderschap in je aanpak maar verliest de menselijke kant niet uit het oog.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Je hebt minimaal een HBO diploma:
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van projectmanagement:
Wensen:
- Heb je een master of information management, bedrijfskunde, informatica of vergelijkbare opleiding?
- Hoeveel werkervaring heb je op het gebied van projectmanagement?
- Heb je ervaring met verandermanagement, zoals de inbedding van nieuwe systemen, processen en werkwijze?
- Hoeveel projecten hebben je gedaan waarbij je projectteams hebt aangestuurd op o.a. voortgang, tijd, kwaliteit en geld?
- Heb je werkervaring binnen een gemeente? (selecteer de grootste optie die voor jou van toepassing is)
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 21-11-2024 om 12:00.
Gewenst aantal uren
26 tot 32 uur per week.
Arbeidsvoorwaarden
Het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke functie vereist. Arbeidsvoorwaarden worden per opdracht of vacature in overleg besproken. Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van (tijdelijk) personeel binnen toonaangevende organisaties met een maatschappelijk relevant karakter om zowel organisaties als professionals daarbinnen te ontwikkelen. Zo dragen we onder andere bij aan de ontwikkeling van verschillende ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties. Met een gemotiveerd team dat de markt en de mensen kent, streven we continu naar een professionele, maar toch informele dienstverlening die naar volle tevredenheid van alle partijen verloopt. Dit alles doen we vanuit onze kernwaarden kennis, daadkracht en vertrouwen.