Schuldhulpverlener voor vroegsignalering/preventie
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO WO
-
Dienstverband
Detachering
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de Gemeente Alphen aan den Rijn is FlexIntens op zoek naar een Schuldhulpverlener voor vroegsignalering/preventie voor 32 uur per week.
De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn met alle stedelijke voorzieningen of juist in één van de kernen met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.
Organisatie Alphen aan den Rijn
De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.
Het Serviceplein
De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams.
Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren, om maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.
Opdracht
Binnen team Geldzaken kennen wij drie processen: helpdesk Geldzaken, crisisinterventie/ intakefase schuldhulpverlening en vroegsignalering/preventie. Jij komt werken bij het proces vroegsignalering/preventie, maar we zijn één team en werken allemaal aan hetzelfde doel. De hoofdtaak ligt bij vroegsignalering/preventie, maar er kan ook gevraagd worden om bij te springen bij de andere processen.
Als Medewerker Vroegsignalering en Preventie ben je werkzaam bij het Serviceplein en draag jij dagelijks bij aan de financiële zelfstandigheid van onze inwoners. Je gaat aan de slag met onze vroegsignaleringsaanpak door het oppakken van signalen over achterstanden. Door het voeren van motiverende gesprekken achterhaal je de vraag achter de vraag en maak jij de beslissing over welke hulp passend is om een inwoner op weg te helpen naar financiële zelfstandigheid. Daarnaast zul je een rol hebben in verschillende preventietaken, zoals het geven van voorlichting aan ketenpartners.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- Uiterlijk beschikbaar per 2 januari 2025 voor minimaal 32 uur per week
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener
- Aantoonbare kennis van de gedragscode NVVK (omschrijf duidelijk hoe deze kennis is opgedaan)
- Flexibel met werktijden (ook in de avonduren)
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het proces vroegsignalering en preventie
Wensen:
- Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van SJD, MWD en/of pedagogiek
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener
- Aantoonbare werkervaring met het inzetten van motiverende gesprekstechnieken en sturing op zelfredzaamheid (omschrijf duidelijk in cv hoe deze ervaring is opgedaan)
Competenties
- Beschikt over goede gespreksvaardigheden
- Financiële kennis
- Haalt energie uit het leggen en houden van contacten met inwoners en vaste lastenleveranciers en ketenpartners
- Is flexibel met werktijden (ook in de avonduren, waarschijnlijk ongeveer 2 keer per maand)
- Kan een integraal beeld opbouwen van de situatie op de verschillende leefgebieden met aandacht voor het in te zetten talent van de klant
- Kan tot de kern van de problematiek doordringen
- Weet hoe ‘van deur naar tafel’ te komen op basis van een melding van betalingsachterstand
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 14-11-2024 om 12:00.
Gewenst aantal uren
32 uur per week.
Arbeidsvoorwaarden
Het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke functie vereist. Arbeidsvoorwaarden worden per opdracht of vacature in overleg besproken. Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van (tijdelijk) personeel binnen toonaangevende organisaties met een maatschappelijk relevant karakter om zowel organisaties als professionals daarbinnen te ontwikkelen. Zo dragen we onder andere bij aan de ontwikkeling van verschillende ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties. Met een gemotiveerd team dat de markt en de mensen kent, streven we continu naar een professionele, maar toch informele dienstverlening die naar volle tevredenheid van alle partijen verloopt. Dit alles doen we vanuit onze kernwaarden kennis, daadkracht en vertrouwen.