Terug naar overzicht

Procesbegeleider Schulden, Hersteloperatie kindertoeslagen en Bestaanszekerheid

  • Provincie

    Zuid Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Nassaulaan 12, Den Haag

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de VNG is FlexIntens op zoek naar een Procesbegeleider Schulden, Hersteloperatie kindertoeslagen en Bestaanszekerheid voor 32 uur per week.

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten: • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein; • verbeteren van de dienstverlening; • een efficiënte en wendbare organisatie; • anticiperen op de toekomst.

Over het Basisteam Maken




Het is de missie van het basisteam Maken om de regie te nemen om door leden omarmde initiatieven door te ontwikkelen tot collectieve oplossingen en breed gebruik daarvan voor te bereiden.

Omschrijving van opdracht
Kindertoeslagen en Bestaanszekerheid

Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam Maken en werk je voor de volgende programma’ s: programma’s die in het teken staan van schulden en bestaanszekerheid, en het programma Hersteloperatie Kindertoeslagen. Het accent ligt op het programma Verbinden Schuldendomein.

De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners.

Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk.

In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er een nieuw breed programma gestart. Het nieuwe programma bestaat uit verschillende deelprojecten. Zo is er een deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten, op preventie (financiële educatie en life events) van schulden bij jongeren, op ondernemers met financiële zorgen en maakt ook het versterken van de informele infrastructuur deel uit van het programma. Gemeenten worden met het programma ondersteund door bewezen effectieve interventies op te schalen en verduurzamen.

Het programma werkt nauw samen met het programma hersteloperatie

Kinderopvangtoeslag Gemeenten, dat gemeenten ondersteunt bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen ondersteuning krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het programma ondersteunt gemeenten met producten zoals handreikingen, routekaarten,

Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.

In de rol van procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s zoals (schulden, hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten en bestaanszekerheid). Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website.

In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten.

Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en operationeel niveau binnen het schuldendomein, de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, of bestaanszekerheid.

1.4 Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

• Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten; • Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.

• Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten.

• Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;

• Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;

• Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;

• Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
  • Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
  • Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten.
  • Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
  • Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;
  • Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;
  • Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.


Resultaat van de opdracht
  • Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:
  • De producten (handreikingen, factsheets, etc.) van kwalitatief hoog niveau zijn
    ontwikkeld en up to date zijn;
  • Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te
    implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële
    Zorgen;
  • De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Minimaal een afgeronde opleiding op hbo-niveau
  2. WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau
  3. Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen
  4. Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten
  5. Minimaal 2 jaar ervaring met opdrachten inzake het schuldendomein
  6. Blijkend uit het CV

Wensen:

  1. Kennis van (werk)processen bij gemeenten. (Toelichting in CV of motivatie)
  2. In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel)
  3. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvormings)processen
  4. In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties. (Benoem drie voorbeelden in motivatiebrief)
  5. Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid.(bijv preventie, de wetten en - het Eén beleidsterrein = 20 punten Twee beleidsterreinen = 40 punten Drie beleidsterreinen = 70 punten 25% opschalen van - interventies). Licht dit toe aan de hand van twee voorbeelden in de motivatiebrief
  6. Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven
  7. Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject

Competenties

  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Zelfontwikkeling
  • Netwerken Specifiek
  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Plannen en organiseren
  • Initiatief
  • Creatief

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 02-01-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Arbeidsvoorwaarden

Het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke functie vereist. Arbeidsvoorwaarden worden per opdracht of vacature in overleg besproken. Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van (tijdelijk) personeel binnen toonaangevende organisaties met een maatschappelijk relevant karakter om zowel organisaties als professionals daarbinnen te ontwikkelen. Zo dragen we onder andere bij aan de ontwikkeling van verschillende ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties. Met een gemotiveerd team dat de markt en de mensen kent, streven we continu naar een professionele, maar toch informele dienstverlening die naar volle tevredenheid van alle partijen verloopt. Dit alles doen we vanuit onze kernwaarden kennis, daadkracht en vertrouwen.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures