Senior Programmasecretaris OZJ
-
Provincie
Zuid Holland
-
Branche
Lokale overheid
-
Opleidingsniveau
HBO
-
Dienstverband
Detachering Interim
-
Plaats
-
Gepubliceerd op
Functie omschrijving
Voor de VNG is FlexIntens op zoek naar een Senior Programmasecretaris OZJ voor 32 uur per week.
Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Over het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie.
Over het Geïntegreerd Ondersteuningsaanbod
Samen met partijen zoals de VNG, Platform Sociaal Domein, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en Met Andere Ogen regio’s biedt OZJ verschillende vormen van ondersteuning voor de jeugdzorgregio’s bij de opgaven van de Hervormingsagenda Jeugd. Deze ondersteuning is toegankelijk voor elke regio en loopt van vrij toegankelijke ondersteuning tot intensieve ondersteuning op maat.
Onderdelen van het ondersteuningsaanbod zijn:
- Online informatie- en raadpleegfunctie (VNG/PSD/OZJ)
- Community/lerend netwerk (OZJ samen of in afstemming met VNG/PSD/MAO/KB/KBL)
- Ondersteuning door regioadviseurs (PSD)
- Ondersteuning op de Hervormingsagenda voor robuuste en veerkrachtige regio’s (OZJ)
- Specialistische ondersteuning (OZJ/VNG/VWS/KB/PSD/e.a.)
In 2025 wordt vanuit OZJ kleinschalig worden gestart met de geïntegreerde ondersteuning op de Hervormingsagenda en met het coördineren en doorontwikkelen van het bredere ondersteuningsaanbod. De looptijd van het Ondersteuningsaanbod is tot 2028.
Over de Aanpak Wachttijden
Wachttijden in de jeugdzorg bestaan al jaren. De groeiende zorgvraag en huidige knelpunten in de jeugdzorg leiden tot lange wachttijden, met ernstige gevolgen voor kinderen en jongeren. Deze wachttijden verergeren hun klachten, vertragen hun ontwikkeling en belemmeren daarmee hun toekomstkansen. Deze wachttijden kunnen duurzaam worden teruggedrongen als structureel wordt gekeken wat de onderliggende oorzaken zijn van wachttijden en niet enkel te focussen op symptoombestrijding.
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) heeft van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de opdracht gekregen om jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van wachttijden in de jeugdzorg op basis van goed inzicht en overzicht. Het OZJ heeft hiervoor Aanpak Wachttijden opgezet. Dit team kan tot en met 2025 jeugdzorgregio’s ondersteunen die met wachttijden aan de slag willen.
We werken aan de doelstelling in jeugdregio’s omdat wachttijden voortkomen uit een complex geheel van onderling samenhangende factoren. Wachttijden ontstaan namelijk door onderliggende oorzaken die (lokaal of regionaal) kunnen verschillen, waardoor er geen ‘quick fix’ of uniforme oplossing is. Om de oorzaak van wachttijden duurzaam aan te pakken is een regionale werkwijze nodig waarmee een wezenlijke en blijvende verandering teweeg wordt gebracht in het systeem.
AW ondersteunt regio’s vanuit de onderstaande principes:
- Aansluiten bij de behoefte
- Aansluiten bij de regio
- Vraagverheldering
- Leefwereld centraal
- Gezamenlijk beeld vormen
- Samen beslissen en samenwerken
- Stapsgewijze verbetering: groot denken en klein doen
- Actie boven analyse
- Focus op ketenimpact
Om vanuit deze principes in de praktijk te kunnen werken, hebben we binnen Aanpak Wachttijden een interdisciplinair team en werken we daarnaast samen met een gevarieerd netwerk van betrokkene met expertise op het terrein van bestuurskunde, social design, mediation, procesbegeleiding en deskundigen rond inhoud van zorg.
Zie ook de voortgangsrapportage Voortgangsrapportage Aanpak Wachttijden 2024 |Rapport | voor Jeugd & Gezin
Omschrijving van opdracht
Wij zoeken een senior programmasecretaris die gedijt in een dynamische, netwerkgerichte omgeving en een essentiële rol speelt in het realiseren van de ambities van het OZJ breed, met speciale aandacht voor de programma’s GO en Aanpak Wachttijden. Je bent een verbinder met een sterk organisatorisch talent, die overzicht houdt en actief bijdraagt aan een soepele samenwerking binnen en buiten het programma. Ook heb je ervaring in het opzetten en aansturen van teams.
Als senior programmasecretaris ben je de spil in het programma en coördineer je het programmasecretariaat. Je zorgt ervoor dat alle lopende projecten en programma’s goed worden gemonitord en dat de voortgang helder wordt gerapporteerd. Je zorgt voor een goede inrichting van het programmasecretariaat en stuurt het team van het programmasecretariaat aan. Je schrijft voortgangsrapportages, houdt actie- en besluitenlijsten bij en waarborgt dat privacy gerelateerde zaken goed geregeld zijn. Je brengt structuur aan in het bredere team van het OZJ met speciale aandacht voor het programmam GO en signaleert tijdig knelpunten, zodat afspraken uit het plan van aanpak daadwerkelijk worden gerealiseerd.
Daarnaast werk je nauw samen met de programmamanagers OZJ, GO en Aanpak Wachttijden om ontwikkelingen in het bredere netwerk in de gaten te houden en hierop te anticiperen. Je weet hoe je complexe vraagstukken inzichtelijk maakt en hebt oog voor zowel centrale beleidskaders als decentrale uitvoeringspraktijken.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Opzetten van het programmasecretariaat OZJ.
- Coördineren en aansturen team programmasecretariaat OZJ.
- Monitoren en bewaken van de planning en voortgang van onderliggende projecten en programma’s.
- Opstellen van voortgangsrapportages en bijhouden van actie- en besluitenlijsten.
- Faciliteren van randvoorwaarden en structuur binnen het team.
- Afstemming en samenwerking met strategisch adviseurs.
- Verantwoordelijk voor juridische zaken binnen het programma, waaronder privacy gerelateerde vraagstukken.
- Verantwoordelijk voor personele aangelegenheden, waaronder het opvragen van offertes en de afstemming met inkoop en het projectenbureau voor contractering.
- Signaleren van knelpunten en waarborgen van de realisatie van het plan van aanpak.
- Actief schakelen binnen het bredere netwerk en inspelen op ontwikkelingen.
- Bijdragen aan een goede relatie met opdrachtgevers.
Resultaat van de opdracht
De programmasecretaris heeft gezorgd voor een duidelijke structuur binnen het programma OZJ, evenals de specifieke programma’s GO en Aanpak Wachttijden. Hierdoor verlopen processen efficiënter en wordt besluitvorming beter ondersteund. Het programmasecretariaat OZJ functioneert goed en het team wordt effectief aangestuurd,
wat zorgt voor goede samenwerking en heldere rol- en taakverdeling.
De voortgang van onderliggende projecten is zorgvuldig gemonitord en de rapportages zijn tijdig opgesteld, afgestemd en verwerkt binnen bestuurlijke besluitvorming. Dit heeft geleid tot transparante en goed onderbouwde besluiten.
Daarnaast is de mappenstructuur van het programma optimaal ingericht, wat zorgt voor overzichtelijke en toegankelijke documentatie. Werkprocessen zijn beoordeeld en waar nodig verbeterd, met oog voor juridische kaders en privacyregelgeving.
Dankzij deze inspanningen is niet alleen de operationele slagkracht van het programma OZJ versterkt – en in het bijzonder van de programma’s GO en Aanpak Wachttijden – maar is ook een solide basis gelegd voor verdere doorontwikkeling en borging binnen een bestuurlijke en netwerkgerichte context.
Samengevat:
- Heldere structuur binnen OZJ, GO en Aanpak Wachttijden zorgt voor efficiëntere
processen en betere besluitvorming. - Programmasecretariaat functioneert goed met duidelijke rolverdeling en
samenwerking. - Projectvoortgang is zorgvuldig gemonitord; rapportages tijdig en correct verwerkt in
besluitvorming. - Mappenstructuur is overzichtelijk en goed toegankelijk ingericht.
- Werkprocessen zijn geoptimaliseerd met aandacht voor wet- en regelgeving.
- Operationele slagkracht van OZJ en subprogramma’s is versterkt.
- Stevige basis gelegd voor toekomstige doorontwikkeling en borging.
Functie eisen
Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:
Eisen:
- Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van programmasecretaris of project-/bestuurssecretaris in de afgelopen 10 jaar
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein
- Minimaal 2 keer aantoonbaar zelfstandig een project/programma organisatie opgezet en gecoördineerd in de rol van programmasecretaris of projectsecretaris
- Aantoonbare werkervaring in de rol van programmasecretaris of project- /bestuurssecretaris met het omgaan van privacygegevens volgens de wet AVG
Wensen:
- Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het opzetten en aansturen van teams. en/of motivatie
- Je hebt aantoonbaar toegang tot een actief landelijk en regionaal netwerk in de jeugdhulp binnen de volgende categorieën/ organisaties:
- binnen de gemeentelijke overheid
- binnen de Rijksoverheid
- binnen aanbieders: lokaal, (boven)regionaal en landelijk
- binnen beroepsorganisaties
- binnen cliënt organisaties
- binnen kennis- en wetenschapsinstituten die zich bezighouden met het jeugddomein. en toelichting in motivatie
- Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van complexe besluitvormingsprocedures met meerdere externe partijen binnen het publieke domein.
- Aantoonbare werkervaring binnen een omgeving waarbij politiek gevoelige onderwerpen centraal staan.
Competenties
- Je hebt een scherp oog voor processen en behoudt overzicht in een dynamische omgeving
- Je bent communicatief sterk en weet mensen met verschillende belangen bij elkaar te brengen
- Je kunt goed schakelen tussen strategie en uitvoering en weet snel in te spelen op veranderingen
- Je werkt zorgvuldig, proactief en resultaatgericht
- Je bent flexibel en functioneert goed in een omgeving waar de agenda continu in beweging is
- Je hebt affiniteit met politiek-bestuurlijke besluitvorming en voelt je thuis in een netwerkorganisatie
- Je neemt eigenaarschap over je werk en waardeert zelfstandigheid in je opdracht
Inschrijven tot
Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 09-05-2025 om 9:00.
Gewenst aantal uren
32 uur per week.
Procedure en arbeidsvoorwaarden
Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.
Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:
- Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
- Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
- Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiƫle voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
- Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.