Terug naar overzicht

Omgevingsmanager

  • Provincie

    Noord Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Purmersteenweg 42, Purmerend

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Purmerend is FlexIntens op zoek naar een Omgevingsmanager voor 24 tot 28 uur per week.

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Opdracht
Als omgevingsmanager van gemeente Purmerend heb je een belangrijke rol bij de voorbereiding en realisatie van projecten. Je bent verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving om projecten ook echt gerealiseerd te krijgen. Bij het uitvoeren van projecten breng jij alle interne en externe stakeholders rond het project bij elkaar, jij bent een echte verbinder. Je hebt oog voor de dagelijkse ontwikkelingen, gevoel bij het proces en handelt praktisch wanneer nodig. Je weet intern en extern draagvlak te creëren voor oplossingen en zorgt voor goede samenwerkingsverbanden met alle betrokken partijen. Ook ben je verantwoordelijk voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens de aanbestedings- en uitvoeringsfase. Bovendien zorg je voor het analyseren en initiëren van taken op het gebied van conditionering, zoals vergunningen, kabels en leidingen, ecologie, archeologie etc.

Bij Purmerend werken we nauw samen en spelen we zo goed mogelijk in op de wensen en behoefte van onze inwoners en partners. Het resultaat voor buiten staat voorop en dat vraag ons om samen te werken en te kijken wat echt nodig is. 

Projecten en Werkzaamheden

1. Waterlandkwartier
Werkzaamheden:
- Invulling omgevingsmanagement:
Het coördineren van alle activiteiten die gericht zijn op het informeren, betrekken en afstemmen met de omgeving tijdens de ontwikkeling van het Waterlandkwartier. Dit omvat het opstellen van communicatiestrategieën, organiseren van bijeenkomsten met belanghebbenden en signaleren van knelpunten.
- Stakeholdermanagement:
Het identificeren en beheren van relaties met belanghebbenden, waaronder bewoners, bedrijven en overheidsinstanties. Dit omvat het organiseren van gesprekken, het bijhouden van afspraken en zorgen voor transparante communicatie.
- Issuemanagement:
Proactief signaleren, documenteren en oplossen van issues die kunnen ontstaan tijdens de ontwikkeling van het gebied, zoals conflicten tussen belanghebbenden of onverwachte risico's.
- BLVC:
Het opstellen en bewaken van een kader obv issues voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie geborgd zijn tijdens het project.

Concrete producten en resultaten:
- Stakeholderdossier in Dialog: Een gestructureerd en actueel overzicht van alle betrokken stakeholders, inclusief communicatiehistorie en gemaakte afspraken.
- Issuedossier in Dialog: Een overzicht van alle actuele issues, de status ervan en voorgestelde oplossingen.
- BLVC-kader Waterlandkwartier: Een beleidsdocument waarin richtlijnen en afspraken staan om hinder te minimaliseren en veiligheid te garanderen tijdens de ontwikkeling.
- Communicatie- en participatieplan inclusief brand- en placemaking plan van aanpak: Een plan dat beschrijft hoe de communicatie en participatie met de omgeving wordt vormgegeven, inclusief branding en placemaking strategieën voor de initiatieffase.

2. Milieustraat
Werkzaamheden:
- Invulling omgevingsmanagement:
Het afstemmen met omwonenden, bedrijven en andere belanghebbenden over wijzigingen of uitbreidingen aan de milieustraat. Dit omvat informatievoorziening, klachtenafhandeling en risicobeheersing.
- Stakeholdermanagement:
Het beheren van relaties met specifieke groepen, zoals omwonenden, afvalverwerkers en leveranciers, om draagvlak te creëren en knelpunten te voorkomen.
- BLVC:
Het opstellen van plannen om de bereikbaarheid van de milieustraat te waarborgen, hinder voor omwonenden te beperken en de veiligheid te garanderen tijdens werkzaamheden.

Concrete producten en resultaten:
- Geactualiseerd vergunningenregister: Een actueel overzicht van alle benodigde vergunningen en borging van procedures om te voldoen aan wet- en regelgeving.
- K&L-dossier: Aansluiting Liander trafo, Stadsverwarming oversteek Visserijweg en Glasvezel doortrekken Ijsendijkstraat naar Visserijweg.

3. Beemsterbrug, Wheermolenbrug, Burg. Kooimanbrug en Jan Blankenbrug
Werkzaamheden:
- Opstellen vergunningsdossier:
Het verzamelen, controleren en documenteren van alle benodigde vergunningen voor de werkzaamheden aan de bruggen.
- Invulling omgevingsmanagement:
Het coördineren van alle communicatie en participatie met de omgeving om hinder te minimaliseren.
- Stakeholdermanagement:
Het onderhouden van relaties met betrokkenen, zoals omwonenden, bedrijven en scheepvaartpartijen, met specifieke aandacht voor nautische belangen.
- Issuemanagement:
Het signaleren en oplossen van knelpunten, zoals verkeershinder of conflicterende belangen.
- BLVC:
Het opstellen en monitoren van plannen om bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie te waarborgen tijdens de werkzaamheden.

Concrete producten en resultaten:
- Stakeholderdossier in Dialog: Een overzicht van alle belanghebbenden, communicatiegeschiedenis en gemaakte afspraken.
- Issuedossier in Dialog: Documentatie van actuele issues en oplossingsstrategieën.
- BLVC-kader en plannen: Een document met richtlijnen en specifieke plannen om hinder rondom de bruggen, te beperken.

4. Realisatie rotonde Bamestraweg – Insulindeweg
Werkzaamheden:
- Invulling omgevingsmanagement:
Begeleiding van het proces rondom communicatie, participatie en afstemming met direct omwonenden en gebruikers tijdens ontwerp en realisatie van de rotonde.
- Stakeholdermanagement:
Coördinatie van contacten met bewoners, scholen, bedrijven en verkeersdeelnemers. Organiseren van gesprekken en verwerken van input.
- BLVC:
Opstellen en bewaken van het BLVC-kader waarin bereikbaarheid en veiligheid voor o.a. fietsers, voetgangers en hulpdiensten gewaarborgd zijn.
- Vergunningen:
Inventarisatie, aanvraag en borging van benodigde vergunningen en instemmingen.
- Participatie en communicatie:
Uitvoering van participatieactiviteiten en opstellen van een communicatieplan dat voorziet in tijdige en toegankelijke informatievoorziening.

Concrete producten en resultaten:
- Stakeholderdossier in Dialog: Een overzicht van alle belanghebbenden, communicatiegeschiedenis en gemaakte afspraken.
- Issuedossier in Dialog: Documentatie van actuele issues.
- BLVC-kader en plannen: Een document met richtlijnen en specifieke plannen om hinder rondom werkzaamheden te beperkten.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Een aantoonbare afgeronde civiel technische hbo bachelor opleiding of direct vergelijkbaar
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als omgevingsmanager binnen het ruimtelijk domein van een gemeente
  3. Een aantoonbare en afgeronde training/cursus UAV-gc (licht dit duidelijk toe in cv)

Wensen:

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als omgevingsmanager bij een gemeente of overheidsorganisatie
  2. Aantoonbare werkervaring op het gebied van rioolvervanging en herinrichting bovengronds infra (ligt dit duidelijk toe in cv)
  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met BLVC begeleiding in processen

Competenties

  • Organisatie- en politiek sensitief
  • Stressbestendig
  • Overtuigingskracht
  • Besluitvaardig
  • Creatief
  • Communicatief sterk
  • Verbindend
  • Samenwerkend

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 02-05-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

24 tot 28 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiĆ«le voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures