Terug naar overzicht

Cultuurmakelaar Zoetermeer

  • Provincie

    Zuid Holland

  • Branche

    Lokale overheid

  • Opleidingsniveau

    HBO WO

  • Dienstverband

    Detachering

  • Plaats

    Engelandlaan 502, Zoetermeer

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de Gemeente Zoetermeer is FlexIntens op zoek naar een Cultuurmakelaar Zoetermeer voor 15 uur per week.

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.

Afdeling
Je werkt als onafhankelijke schakel tussen het culturele veld, de gemeente en andere partijen in de stad. Je eerste aanspreekpunt is de netwerkregisseur Cultuur van het team Kunst en Cultuur van de afdeling Vrije Tijd van de gemeente Zoetermeer. Hiermee maak je heldere afspraken over je taken en doelen.

Opdracht
De Cultuurmakelaar is de onafhankelijke schakel tussen het culturele veld, de gemeente en andere partijen in de stad en krijgt de opdracht om de volgende taken uit te voeren:
1)      De Cultuurmakelaar fungeert als loket voor culturele spelers
·       functioneert als eerste aanspreekpunt voor vragen van bestaande en nieuwe culturele spelers in Zoetermeer die advies willen over ideeën, plannen, samenwerkingspartners en financiering;
·       fungeert als loket voor het culturele veld, door proactief vragen, wensen en behoeften op te halen in het culturele veld en culturele spelers te verwijzen naar subsidiemogelijkheden van de gemeente. Het Cultuurloket van de gemeente beantwoordt vragen over het cultuurbeleid en subsidies;
·       signaleert de gemeente Zoetermeer over zaken die spelen in het culturele veld;
·       adviseert de gemeente Zoetermeer gevraagd en ongevraagd over innovaties, kansen en mogelijkheden die het culturele veld in de stad kunnen versterken.

2)      De Cultuurmakelaar stimuleert het culturele netwerk en deskundigheidsbevordering
·       draagt zorg voor het verbinden van alle culturele spelers in de stad (amateur en professional) en gaat proactief op zoek naar het verbinden van nieuwe spelers en andere partijen in de stad zoals partijen in de evenementensector en het bedrijfsleven;
·       intensiveert contacten tussen culturele organisaties, creëert een actief cultureel netwerk en sluit periodiek aan bij overleggen van onder meer de projectorganisatie van de culturele basisinstellingen, Wijck (regiefunctie cultuur in de wijk) en CToS (cultuureducatie netwerk);
·       organiseert hiertoe in overleg met de gemeente Zoetermeer en de projectorganisatie van de culturele basisinstellingen  maandelijkse Cultuurkantine bijeenkomsten en Cultlabs;
·       beheert en houdt hiertoe een contactenlijst, de website Cultuur079.nl en de bijhorende nieuwsbrief en socialmediakanalen op onder andere Instagram, Facebook en LinkedIn bij;
·       begeleidt en stimuleert de ontwikkeling van culturele spelers in de stad door met culturele spelers mee te sparren over projecten en de mogelijkheden van fondsenwerving daarvoor en het organiseren van workshops en trainingen over bijvoorbeeld marketing, fondsenwerving en cultureel ondernemerschap;
·       Hiervoor is in totaal een budget van € 8.500 beschikbaar.

3)      De Cultuurmakelaar verbetert de marketing en promotie van cultuur
·       draagt in samenwerking met de projectorganisatie van de culturele basisinstellingen en Bureau Citymarketing zorg voor de verbetering van cultuurmarketing en -promotie in de stad via onder meer de Uitagenda Zoetermeer;
·       jaagt initiatieven die kunst en cultuur beter onder de aandacht brengen aan en ontwikkelt ter ondersteuning van deze doelstelling in overleg met de gemeente en de projectorganisatie van de culturele basisinstellingen activiteiten binnen een maximaal budget van € 8.500;
·       draagt er zorg voor dat alle culturele spelers in de stad de mogelijkheid hebben om op dezelfde manier hun activiteiten te promoten;
·       zorgt voor aansluiting van cultuurpromotie op de citymarketingstrategie en versterkt deze en sluit de werkzaamheden nauw af met Bureau City Marketing;
·       ontwikkelt in overleg met Bureau City Marketing plannen over verschillende doelgroepen binnen en buiten de stad beter bereikt kunnen worden.

4)      De Cultuurmakelaar geeft uitvoering aan de Cultuurvisie 2030
·       draagt bij aan de ontwikkeling van de uitvoeringsagenda Cultuurvisie 2030, in het voornaam programmalijnen 4 (Nieuwe smaken, nieuwe makers) en 8 (Zoetermeer geeft kleur);
·       geeft desgewenst uitvoering aan onderdelen van deze uitvoeringsagenda;
·       maakt in overleg met de opdrachtgever gedurende het kalenderjaar 2025 concrete afspraken over bovenstaande.

**Doelen**
-          Culturele spelers weten de cultuurmakelaar als eerste loket voor advies en vragen te vinden.
-          Het culturele netwerk wordt verstevigd en de onderlinge samenwerking versterkt.
-          Kleine en opkomende culturele spelers worden actief benaderd en opgenomen in het culturele netwerk.
-          De cultuurpromotie wordt centraal in lijn met het citymarketingbeleid opgepakt. Dit leidt tot het beter zichtbaar maken van cultuur in de stad, een versterkt imago van cultuur en toenemend cultuurbezoek.
-          De cultuurmakelaar draagt bij aan de ontwikkeling van de uitvoeringsagenda, meer bepaald van programmalijn 4 en 8.

**Overleg**
Een keer per kwartaal vindt er een overleg plaats tussen de Cultuurmakelaar en de gemeente (de senior netwerkregisseur cultuur en een communicatieadviseur van Bureau City Marketing). Hiernaast neemt de Cultuurmakelaar periodiek als agenda lid deel aan het overleg van de projectorganisatie van de culturele basisinstellingen en Wijck.
In de driehoek Cultuurmakelaar, Cultuurloket (gemeente) en projectorganisatie culturele basisorganisaties ligt de focus in de functies op respectievelijk adviseur/aanjager, subsidieverstrekker en uitvoerend producent van overstijgende vernieuwende culturele projecten en cultuurmarketing.

**Evaluatie en monitoring**
Jaarlijks maakt de Cultuurmakelaar een projectplan en een kort verslag. Op basis van het verslag en de overleggen die elk kwartaal plaatsvinden, wordt aan het eind van het jaar een evaluatiegesprek gehouden, waarna besloten wordt of de opdracht al dan niet verlengd wordt.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  2. Aantoonbare werkervaring als cultuurmakelaar/ cultuurcoach/ verbinder bij culturele instellingen of projectleider in de culturele sector

Wensen:

  1. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als cultuurmakelaar/ cultuurcoach/ verbinder bij culturele instellingen of projectleider in de culturele sector
  2. Aantoonbare ervaring met het stimuleren van een culturele netwerk, het werken aan deskundigheidsbevordering, fondsenwerving en cultureel ondernemerschap, benoem een voorbeeld waar dit uit naar voren komt
  3. Aantoonbare werkervaring in marketing en promotie van cultuur

Competenties

  • Je bent proactief en communicatief sterk
  • Je hebt aantoonbare affiniteit met het beleidsveld cultuur
  • Je werkt makkelijk samen en weet mensen en partijen makkelijk te verbinden
  • Je bent creatief en een echte aanjager van initiatieven
  • Je weet hoe je communicatie en marketing in kunt zetten en voert dit ook zelf uit(waar nodig)

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 15-01-2025 om 12:00.

Gewenst aantal uren

15 uur per week.

Arbeidsvoorwaarden

Het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke functie vereist. Arbeidsvoorwaarden worden per opdracht of vacature in overleg besproken. Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van (tijdelijk) personeel binnen toonaangevende organisaties met een maatschappelijk relevant karakter om zowel organisaties als professionals daarbinnen te ontwikkelen. Zo dragen we onder andere bij aan de ontwikkeling van verschillende ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties. Met een gemotiveerd team dat de markt en de mensen kent, streven we continu naar een professionele, maar toch informele dienstverlening die naar volle tevredenheid van alle partijen verloopt. Dit alles doen we vanuit onze kernwaarden kennis, daadkracht en vertrouwen.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures