Terug naar overzicht

Coördinator Grip op informatie

  • Provincie

    Zuid Holland

  • Branche

    Lokale overheid Rijksoverheid

  • Opleidingsniveau

    WO

  • Dienstverband

    Detachering Interim

  • Plaats

    Nassaulaan 12, Den Haag

  • Gepubliceerd op

Functie omschrijving

Voor de VNG is FlexIntens op zoek naar een Coördinator Grip op informatie voor 32 uur per week.

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten: 

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein; 
  • Verbeteren van de dienstverlening; 
  • Een efficiënte en wendbare organisatie; 
  • Anticiperen op de toekomst.


Over Programma Grip op informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers.

Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.

Het programma Grip op informatie richt zich op 3 thema's: 

  • Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid - Archiefwet 
  • Actief openbaar maken - Wet open overheid 
  • Overheidsinformatie beschikbaar als open data - Wet hergebruik overheidsinformatie


Omschrijving van opdracht
De coördinator is verantwoordelijk voor: 

  • Dagelijkse coördinatie van uitvoering van Programma Grip op Informatie 
  • Opleveren van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen 
  • Actief sturen op uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) 
  • Actief samenwerken met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI. 
  • Coördinatie/organisatie van weken van Grip op informatie 
  • Actief samen werken om ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ duurzaam binnen de VNG te borgen.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Stuurt het meerjarige programma Grip op informatie aan, gericht op de thema’s Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid, Actief openbaar maken en Overheidsinformatie beschikbaar als open data
  • Stuurt strategisch en tactisch op de te behalen doelen
  • Verwerft draagvlak voor de resultaten en consequenties van dit programma bij alle stakeholders (extern en intern)
  • Ontwikkelt een netwerk en zet dit in op strategisch dan wel tactisch niveau

Resultaat van de opdracht
  • Uitgevoerd Programma Grip op Informatie
  • Opgeleverd van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als
    Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
  • Uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en
    gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs,
    artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) heeft aantoonbaar
    plaatsgevonden
  • Samenwerking met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van
    OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI heeft geleid tot
    draagvlak bij deze partijen voor het programma.
  • De weken van Grip op informatie hebben plaatsgevonden
  • De thema’s ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ zijn duurzaam binnen de
    VNG organisatie geborgd.

Functie eisen

Onze opdrachtgever heeft eisen en wensen geformuleerd. Aan alle eisen moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor deze functie. Voor deze functie zijn de volgende eisen en wensen geformuleerd:

Eisen:

  1. Academisch werk- en denkniveau, in de richting van informatiekunde/informatiemanagement
  2. Tenminste 10 jaar werkervaring op WO niveau
  3. Minimaal 5 jaar ervaring op managementniveau in de publieke sector
  4. Minimaal 5 jaar ervaring als verander-/programmamanager
  5. Aantoonbare kennis van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie

Wensen:

  1. Kennis van de gemeentelijke informatiehuishouding;
  2. Aantoonbaar gemeentelijk netwerk en relevante branche verenigingen op topambtelijk niveau; 
  3. Ervaring met werken in een politiek/bestuurlijke omgeving in de publieke sector;
  4. Ervaring met samenwerking met (ICT) leveranciers; 

Competenties

  • Brede of gespecialiseerde kennis op het kennisgebied van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie
  • Inzicht in strategisch beleid en in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in de bredere context van de gemeentelijke informatievoorziening
  • Vaardig in het voorbereiden van, ontwikkelen en managen van projecten en/of programma’s
  • Vaardig in het aansturen van projecten en/of programma’s
  • Vaardig in het uitdragen en verdedigen van projecten en/of programma’s, project- en/of programmaresultaten, project- en/of programmadoelstellingen en consequenties. De volgende algemene vaardigheden worden gevraagd:
  • Aansturen groep
  • Bestuur sensitiviteit
  • Creativiteit
  • Motiveren
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid

Inschrijven tot

Reageren op deze opdracht kan uitsluitend t/m 08-05-2025 om 9:00.

Gewenst aantal uren

32 uur per week.

Procedure en arbeidsvoorwaarden

Als intermediair staat FlexIntens voor het zorgvuldig bemiddelen van professionals binnen het publieke domein. Zo dragen we onder andere bij aan de invulling van opdrachten voor ministeries, uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten en zorgorganisaties.

Zien we op basis van jouw ingestuurde CV een match, dan ziet de procedure er als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het voorstellen, maken we afspraken over het tarief, gericht op de specifieke opdracht.
  • Kan een opdracht niet ingevuld worden als zelfstandig professional of gaat jouw voorkeur uit naar detachering (loondienst)? Onze dienstverlening voorziet ook daarin, waarbij we de beloningsstructuur van de opdrachtgever hanteren middels de inlenersbeloning.
  • Na overeenstemming te hebben bereikt in de financiële voorwaarden, stellen wij jouw profiel op in het format voor de betreffende opdrachtgever. We vragen van jou een verduidelijk op de wijze van voldoen aan de gestelde eisen en wensen, om de match zo duidelijk mogelijk te maken. Ook een motivatiebrief om jouw drijfveren en toegevoegde waarde aan het licht te brengen, wordt gevraagd. Hierin treden wij op als sparringpartner.
  • Wij verzorgen het voorstel en informeren je zo snel mogelijk over de voortgang hiervan.
NB: het beheersen van de Nederlandse taal is voor elke opdracht vereist.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures